NEWSLETTER
Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε κάθε πρωί τα νέα από το emediaPRESS.gr
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ : Κοινωνικά
Κυριακή 10/3/2024
Εννέα κόμματα, οκτώ πορίσματα για την τραγωδία στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς. Το ΠΑΣΟΚ δεν κατέθεσε πορισματική έκθεση με τους βουλευτές του να επαναφέρουν την θέση για προνακριτική επιτροπή.
Η κυβέρνηση κάνει λόγο για μία τραγωδία που οφείλεται κατά κύριο λόγο στον παράγοντα ανθρώπινου λάθος, ο ΣΥΡΙΖΑ μιλά για έγκλημα που επιχειρείται να συγκαλυφθεί ενώ τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης αναζητούν πολιτικές ευθύνες γυρνώντας ακόμα και στο 2009.
Νέα Δημοκρατία
Στο πόρισμα που κατέθεσε η Νέα Δημοκρατία καταγράφει τα επτά μοιραία λάθη του Σταθμάρχη Λάρισας και των δύο μηχανοδηγών που δεν τήρησαν τον Γενικό Κανονισμό Κίνησης. Ευθύνες επιρρίπτει και στην Hellenic Train που όφειλε εάν είχε διαπιστώσει προβλήματα ασφάλειας να είχε προχωρήσει σε άμεση διακοπή δρομολογίων.
Επιπλέον αναφέρει ότι η διάσπαση του ΟΣΕ το 1996 με τη δημιουργία των θυγατρικών του εταιρειών ΕΡΓΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ, συνέτεινε στην προβληματικότητα εκτέλεσης των σιδηροδρομικών έργων. Το πρόβλημα επιτάθηκε με την «πώληση» το 2017 της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με δυσμενέστατους για το Ελληνικό Δημόσιο όρους, στον κρατικό ιταλικό σιδηρόδρομο και στη συνέχεια με την πώληση το 2018 της ΕΕΣΣΤΥ στην ιδιωτική πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με εξίσου δυσμενείς όρους.
Για την υλοποίηση των συμβάσεων για τα αυτοματοποιημένα συστήματα , σημειώνεται ότι, επισπεύστηκε σημαντικά επί Υπουργίας Καραμανλή, ενώ ειδικά το έργο της 717 θα είχε καθυστερήσει κατά πολύ ακόμα, αν δεν είχε δοθεί παράταση αλλά είχε διαλυθεί και επαναπροκηρυχθεί. Η σύμβαση 717/2014, για τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, ενώ έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί έως το 2016, είχε υλοποιηθεί μόνο σε ποσοστό 18%. Δόθηκε παράταση με αναγνώριση της αποκλειστικής υπαιτιότητας της ΕΡΓΟΣΕ για τις καθυστερήσεις και στη συνέχεια, έως το 2019 χορηγήθηκαν άλλες 5 παρατάσεις με συνυπευθυνότητα του Ελληνικού Δημοσίου.
Ειδικά για την χορήγηση της 7ης παράτασης της Σύμβασης 717, μετά την αποδοχή σχετικής ένστασης από τον τότε Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή, θεωρείται απολύτως βέβαιο από την Επιτροπή ότι αν η παράταση αυτή δεν είχε δοθεί και η εργολαβία είχε διαλυθεί, το έργο της σύμβασης 717 δεν θα είχε ολοκληρωθεί ακόμη έως σήμερα.
Τονίζεται ακόμη ότι οι μηχανισμοί ελέγχου ασφαλείας των σιδηροδρομικών μεταφορών πρέπει να ενισχυθούν ενώ επισημαίνεται ότι η πολιτική ευθύνη, αντικειμενικά αναλήφθηκε από τον τότε Υπουργό Κ. Καραμανλή με την άμεση παραίτησή του την ημέρα του τραγικού δυστυχήματος».
ΣΥΡΙΖΑ
Το πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρεται σε μια διαρκή προσπάθεια της κυβέρνησης για συγκάλυψη και τονίζει ότι το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί πιθανά αν είχε υλοποιηθεί η Σύμβαση 717. Επιπλέον καταλογίζει ποινικές ευθύνες κατά του Κώστα Καραμανλή για τον διορισμό του μοιραίου σταθμάρχη, για την απουσία θέσπισης εθνικών κανόνων ασφαλείας στα τραίνα καθώς και για τη μη επισκευή της τηλεδιοίκησης στη Λάρισα που είχε καταστραφεί σε πυρκαγιά που είχε ξεσπάσει το 2019.
ΠΑΣΟΚ
Την πρόταση για σύσταση προανακριτικής επιτροπής επαναφέρει το ΠΑΣΟΚ το οποίο δεν κατέθεσε πόρισμα στην Εξεταστική Επιτροπή των Τεμπών. Θεωρούν αδύνατη την έκδοση ολοκληρωμένου πορίσματος καθώς δεν παρέλαβαν ολόκληρη την δικογραφία, ούτε εξετάστηκαν ουσιώδεις μάρτυρες στην Επιτροπή.
ΚΚΕ
Το ΚΚΕ στην δική του πρισματική έκθεση επιρρίπτει ποινικές ευθύνες σε όλους τους διατελέσαντες υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών από το 2009 μέχρι το 2023.
Ελληνική Λύση
Η Ελληνική Λύση, βλέπει ευθύνες στις πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Μεταφορών, από το 2012 και εντεύθεν, μαζί με τους παράγοντες των σιδηροδρομικών εταιρειών και των σχετικών εργολάβων.
Νέα Αριστερά
Την περαιτέρω διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών, με τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής της Βουλής ζητά η Νέα Αριστερά. Επιρρίπτοντας βάζοντας στο στόχαστρο τον πρώην Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνο Καραμανλή.