Δευτέρα 24/3/2025

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ : Κοινωνικά

Πρόταση για να μετριαστούν οι επικείμενες ανατιμήσεις λόγω… Σουέζ και Χούθι

Το «ντόμινο» της αύξησης θα κληθεί να πληρώσει και πάλι ο τελικός καταναλωτής

SHARES
Πρόταση για να μετριαστούν οι επικείμενες ανατιμήσεις λόγω… Σουέζ και Χούθι

Πέμπτη 18/1/2024

Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά προτείνει να μπει πλαφόν στις επιβαρύνσεις επί των ναύλων και ζητά παρέμβαση σε ευρωπαϊκό επίπεδο

«Πλαφόν» στις επιβαρύνσεις επί των ναύλων προτείνει το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (Ε.Β.Ε.Π.) για να μετριαστεί́ το «νέο κύμα» ανατιμήσεων που αναμένεται στην αγορά εξαιτίας της έκρυθμη κατάσταση που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα, μετά τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι στα εμπορικά πλοία.

Το ΕΒΕΠ, ως φορέας που εκπροσωπεί στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο, με επιστολή του στον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη και τους υπουργούς του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, πρότεινε την παρέμβαση της ελληνικής Κυβέρνησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να ληφθούν μέτρα για την αποφυγή υπέρμετρων επιβαρύνσεων σε εμπορεύματα εξ’ αιτίας της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα που έχει εξακοντίσει τα κόστη διαμετακόμισης προς την Ευρώπη.

Στην παρούσα συγκυρία, σημειώνει ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., Βασίλης Κορκίδης, στην επιστολή του, το «ντόμινο» της αύξησης των ναύλων, της επιβολής επίναυλου, του κόστους των καθυστερήσεων παράδοσης και των τελικών ανατιμήσεων των αγαθών, θα κληθεί να πληρώσει και πάλι ο τελικός καταναλωτής. Οι τιμές των εισαγόμενων και όχι μόνο, καταναλωτικών προϊόντων θα «εξακοντιστούν» στα ύψη σε μια ήδη πολύ επιβαρυμένη από τον πληθωρισμό ευρωπαϊκή αγορά, με ότι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία της Ευρωζώνης, αλλά και το σύνολο του ευρωπαϊκού εμπορίου.

 

Σε επίπεδο ΕΕ

Το Επιμελητήριο θεωρεί ότι θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα σε κεντρικό ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε με τις κατάλληλες οδηγίες να επιτραπεί στα εμπορεύματα που μεταφέρονται με πλοία από την Ασία προς την Ευρώπη που κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, να μην επιβάλλονται δασμολογικές και φορολογικές επιβαρύνσεις στο 100% των σημερινών και συνεχώς αυξανόμενων ναύλων, αλλά να μειωθεί σε ποσοστό που θα αντιστοιχεί στα μέσα επίπεδα των ναύλων που θα καταβάλλονταν όταν τα πλοία διέρχονται κανονικά από τη Διώρυγα του Σουέζ, εφαρμόζοντας ένα «είδος πλαφόν» στις επιβαρύνσεις επί των ναύλων, με βάση τις τιμές της 12ης Δεκεμβρίου 2023, για όσο διαρκεί η εμπόλεμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα.

Στην επιστολή του Ε.Β.Ε.Π. στα Υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, καθώς και στο Υπουργείο Ανάπτυξης, προτείνεται η παρέμβαση της ελληνικής κυβέρνησης στην Ε.Ε. με το αίτημα να εκδοθούν άμεσα οδηγίες που θα επιτρέπουν προσωρινά στα κράτη μέλη να μην προσαυξάνουν την αξία των εμπορευμάτων με τις επιπλέον επιβαρύνσεις στα ναύλα των θαλάσσιων μεταφορών από Ασία.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που κοινοποίησαν διεθνείς και ελληνικοί ναυτιλιακοί οίκοι για το πρώτο δεκαπενθήμερο του 2024 οι μηνιαίες αυξήσεις στα ναύλα, δείχνουν ήδη τριπλασιασμό για τα λιμάνια της Μεσογείου και διπλασιασμό για τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης. Τέλος, για το λιμάνι του Πειραιά τα στοιχεία του πρώτου δεκαπενθημέρου του 2024 δείχνουν μειώσεις σε όλα τα επίπεδα με -45% στα έμφορτα εμπορευματοκιβώτια εισαγωγής, -14% στα έμφορτα εξαγωγής και -20% στις μεταφορτώσεις.

Εικόνα: pixabay

ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ