NEWSLETTER
Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε κάθε πρωί τα νέα από το emediaPRESS.gr
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ : Διεθνή
Δευτέρα 19/2/2024
Άμεση και έντονη ήταν η αντίδραση της Ελλάδας κατά του Βρετανικού Μουσείου, για την παραχώρηση της αίθουσας Duveen με τα Γλυπτά του Παρθενώνα για επίδειξη μόδας. Στην ανακοίνωσή του, το υπουργείο Πολιτισμού, μιλά για «κλεμμένα και κακοποιημένα γλυπτά» ζητώντας την επιστροφή τους στη γενέθλια γη.
«Με τη διοργάνωση επίδειξης μόδας στις αίθουσες όπου εκτίθενται τα Γλυπτά του Παρθενώνα, το Βρετανικό Μουσείο, για μία ακόμη φορά, αποδεικνύει τον μηδενικό σεβασμό του προς τα αριστουργήματα του Φειδία», ανέφερε σε δήλωσή της η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, και συμπλήρωσε: «Οι ιθύνοντες του Βρετανικού Μουσείου ευτελίζουν και προσβάλλουν όχι μόνο το μνημείο αλλά και τις οικουμενικές αξίες που αυτό εκπέμπει. Οι συνθήκες έκθεσης και φύλαξης των γλυπτών στην Duveen Gallery συνεχώς επιδεινώνονται. Είναι η ώρα τα κλεμμένα και κακοποιημένα γλυπτά αριστουργήματα να αστράψουν στο αττικό φως».
Η σύγκριση
Επιπλέον, η Υπουργός Πολιτισμού κ. Λίνα Μενδώνη υπενθύμισε ότι «Στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης δεν έγινε ποτέ καμία επίδειξη μόδας. Όταν, το 2020, ζητήθηκε κάτι τέτοιο, από τον οίκο Dior, το αίτημα δεν έγινε δεκτό από το Υπουργείο Πολιτισμού. Μετά από συνεργασίες και διαπραγματεύσεις, η επίδειξη διοργανώθηκε, το 2021, στο Καλλιμάρμαρο. Το Υπουργείο Πολιτισμού επέτρεψε στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης μόνο την φωτογράφιση των μοντέλων, στο πρότυπο της αντίστοιχης φωτογράφισης του ίδιου οίκου, που είχε γίνει το 1951. Σημειωτέον ότι η συλλογή του οίκου Dior ήταν εμπνευσμένη από την ελληνική αρχαιότητα, ενώ ελληνικά εργαστήρια έδωσαν πρώτες ύλες και συνεργάστηκαν με τον γαλλικό οίκο. Η φωτογράφιση έγινε, ενώ η Ακρόπολη ήταν κλειστή, με περιορισμένο αριθμό μοντέλων, χωρίς καθόλου κοινό και μόνο με την παρουσία του φυλακτικού προσωπικού και των υπεύθυνων αρχαιολόγων».
Τέλος, ανέφερε ότι «η χθεσινή επίδειξη μόδας στο Βρετανικό Μουσείο έγινε στον περιορισμένο χώρο της Duveen Gallery, παρουσία δεκάδων καλεσμένων. Τα Γλυπτά χρησιμοποιήθηκαν ως απλά διακοσμητικά στοιχεία, χωρίς να υπάρχει η οποιαδήποτε διαλεκτική σχέση της συλλογής με την ελληνική αρχαιότητα, χωρίς να υπάρχει καμία σχέση με τις αξίες, που τα φειδιακά έργα εκπέμπουν και συμβολίζουν. Τα Γλυπτά χρησιμοποιήθηκαν ως σκηνικό, γεγονός που ευτελίζει την οικουμενική τους αξία, την οποία προβάλει το Βρετανικό Μουσείο υιοθετώντας για τον εαυτό του τον χαρακτηρισμό του οικουμενικού μουσείου. Να θυμίσουμε ότι υπάρχουν περιπτώσεις που τα Γλυπτά στη Duveen Gallery υπέστησαν φθορές, εξ αιτίας συνωστισμού και απροσεξίας των επισκεπτών. Όπως έχω υποστηρίξει πολλές φορές, δεν είμαστε αρνητικοί στη διοργάνωση ντεφιλέ σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία. Η μόδα περιλαμβάνεται στη σύγχρονη πολιτιστική και δημιουργική βιομηχανία και μπορεί να συνάδει με τους χώρους αυτούς. Όμως, μείζονα σημασία έχει πού και πώς γίνονται οι εκδηλώσεις αυτές. Στο Βρετανικό Μουσείο τα αριστουργήματα του Φειδία αποτέλεσαν ντεκόρ για το ντεφιλέ. Με τον τρόπο αυτό ευτελίζονται και υποτιμούνται».
Η εκδήλωση
Να σημειωθεί ότι η εκδήλωση του οίκου μόδας Erdem πραγματοποιήθηκε το απόγευμα του Σαββάτου στην αίθουσα Duveen με φόντο τα Γλυπτά στα πλαίσια του London Fashion Week. Σύμφωνα με τον σχεδιαστή Ερντέμ Μοράλιογλου, το σόου ήταν εμπνευσμένο από τη Μαρία Κάλλας και την εμβληματική εμφάνισή της ως Μήδεια το 1953 στη Σκάλα του Μιλάνο. Η πασαρέλα μπροστά από τα Γλυπτά του Παρθενώνα είχε συνοδεία την ερμηνεία της σοπράνο Nadine Benjamin. Ο Ερντέμ τον περασμένο Σεπτέμβριο είχε παρουσιάσει επίδειξη μόδας στο περιστύλιο του Βρετανικού Μουσείου για τη Συλλογή Άνοιξη-Καλοκαίρι 2024.